Strona główna

Dirt jumping

  • Dirt jumping, dirt – dyscyplina rowerowa odbywająca się na specjalnie przygotowanym torze (zbudowanego najczęściej z hop ziemnych - dirtów) z zastosowaniemrowerów BMX lub MTB. Polega na wykonywaniu skoków i w ich trakcie różnych ewolucji w powietrzu (szczegółowa lista znajduje się poniżej).

    Najczęściej rower dirtowy nie posiada amortyzacji tylnego koła, i jest hybrydą BMX i MTB. Ramy dirtowe są sztywne oraz bardzo wytrzymałe, przeważnie w rozmiarach 12-15 by umożliwić niektóre triki np. can-can. Rowery do skoków posiadają głównie amortyzację przedniego koła (nie dotyczy BMX) o skoku amortyzatora ok. 80–130 mm.

    Początki dirtu sięgają lat 70. w USA, obecnie jest to jedna z najbardziej widowiskowych dyscyplin sportowych, zdobywająca coraz więcej zwolenników na świecie.

    Triki

  • 180°, 360°, 540°, 720° , 900° i 1080° (rekord świata wykonany przez Piotra Mastalerza) − obrót o tyle stopni w około własnej osi
  • Air Walk − początek jak No Footed Can-Can, następnie kilka kroków
  • Backflip − salto z rowerem do tyłu
  • Barspin − obrót kierownicy o 360° bez jej trzymania
  • Candy Bar − Przełożenie jednej nogi nad kierownicą
  • Can-Can − przełożenie jednej nogi nad ramą
  • Cannonball − wygląda jak Nothing tyle, że łapiemy obiema rękoma za siodełko, nogi są uniesione do góry
  • Crankflip − obrót korbą o 360°
  • Decade − kiedyś zwany Opposite Tailwhip'em - polega na obróceniu się razem z kierownicą o 360°, podczas gdy rower znajduje się w poziomie
  • Disco − podniesienie jednej nogi i ręki przeciwlegle
  • Downside tailwhip − polega na wykonaniu połowy tailwhipa, drugie 180 stopni dokręca się trzymając za kierownice. W efekcie obracamy się o 180 stopni.
  • Fast drive − pedałowanie w powietrzu
  • Flair − kombo backflipa i obrotu o 180 stopni jednocześnie
  • Flipwhip − kombo backflip i tailwhip
  • Flip Driver − Backflip z Barspinem
  • Foot Plant − odbicie się od przeszkody nogą
  • Frame grab − złapanie ręką ramę
  • Frontflip − salto z rowerem do przodu
  • Heelkicker − przeciągnięcie nóg wokoło własnych rąk podczas trzymania kierownicy i dotknięcie się piętami
  • Indian Air − lecimy w pozycji podobnej do Supermana, lecz "kładziemy się na bok" w czasie lotu i krzyżujemy nogi
  • Karate No Footed Can-Can (Karate Can) − puszczenie nóg na jedną stronę, nie dotykając pedałów, przy czym jedna z nóg jest wyprostowana, a druga zgięta
  • Kick Bar − kopnięcie w kierownicę
  • Kiss Of Death − postawienie roweru do pionu i przyciągnięcie Kierownicy do bioder i pochylenie sie głową do opony
  • Mulisha Twist (Barelroll) − backflip przez bark / beczka
  • Nac Nac's − przełożenie jednej nogi nad tylnym kołem
  • Nothing − całkowite puszczenie roweru i ponowne złapanie go
  • No Footed Can-Can − wyrzucenie nóg na jedną stronę bez dotknięcia pedałów
  • One Footer/No Footer − puszczenie jednej/dwóch nóg
  • One Handed One Footed − puszczenie jednej ręki i nogi
  • No Hander − puszczenie kierownicy; ręce wyrzucane są za siebie i dotykają się dłońmi za plecami
  • One Side − puszczenie lewej ręki i nogi / puszczenie prawej ręki i nogi.
  • One Touch − trzymanie roweru jedną ręką
  • Rocket Air − położenie się na kierownicy
  • Seat Grab − chwyt za siodełko
  • Superman − wyprostowanie ciała jak Superman puszczając kierownicę
  • Tabletop − ułożenie roweru w poziomie
  • Tailwhip − obrót ramy wokół kierownicy o 360°
  • Tobogun − seat grab ze skrętem kierownicy o 90°
  • Tire Grab − złapanie ręką za przednie koło
  • Tuck (Old School) No Hander − No Hander trzymając rower kolanami udami pod kierownicą
  • Turndown − skręt kierownicy o 180° i głowy jednocześnie w tę samą stronę
  • Truck Driver − barspin podczas obrotu o 360°
  • Tweek − whip z x-upem
  • Twick − skręt kierownicy w prawo o 90 stopni w locie
  • Whip − zarzucenie tyłem roweru w powietrzu
  • X-up − obrót kierownicy o 180° z jednoczesnym skrzyżowaniem rąk
  • X-Down − to samo co x-up tylko w drugą stronę do naszej "ulubionej"
  • Bunny Hop - Wybicie przedniego koła, a następnie tylnego, tak by rower podskoczył.
  • Tabok - chwyt za ramę

 

 

 

System.String[]System.String[]